Aanbod

Ons onderwijs

Aanbod

De vak en vormingsgebieden

Wij verzorgen onderwijs in de vak- en vormingsgebieden:

  • Taal
  • Spelling
  • Lezen (beginnende geletterdheid, aanvankelijk-lezen, technisch-lezen en begrijpend-lezen)
  • Schrijven
  • Rekenen
  • Engels
  • Tekenen en handvaardigheid
  • Bewegingsonderwijs
  • Wereldoriëntatie
  • Burgerschap en sociaal-emotionele vorming
  • Verkeer
  • Muziek
  • Digitale geletterdheid

Lezen

In groep 1 wordt een start gemaakt met het leren lezen door het aanbod van beginnende geletterdheid. We maken gebruik van de methode Sil op School en Fonemisch Bewustzijn. Bovendien ondersteunen we het leesproces door de methode BOUW! Vanaf groep 3 wordt gewerkt met de methode “Veilig Leren Lezen”, de nieuwe “Kim-versie”. Tweemaal per jaar worden in groep 3 t/m 8 de vorderingen op het terrein van het lezen getoetst. We leren de leerlingen niet alleen technisch- en begrijpend lezen, we brengen ze ook liefde voor boeken bij. Daarom wordt er in alle groepen dagelijks voorgelezen en vinden er activiteiten plaats in het kader van leespromotie. De school heeft een bibliotheek. Leerlingen van alle groepen kunnen daar boeken lenen om thuis te lezen. We zoeken zoveel mogelijk naar de verbinding tussen het lezen van teksten en de onderwerpen in wereldoriëntatie waar leerlingen in geïnteresseerd zijn. Daarom verbinden we Blink-Wereld aan Blink Lezen van groep 4-8.

Taal

In de onderbouw wordt veel aan taalvorming gedaan. Hierbij wordt vooral gebruik gemaakt van de methode “Sil Op School”. In de midden- en bovenbouw wordt gewerkt met de methode “Staal”. Voor het aanleren van de spelling van woorden en de werkwoorden maken we gebruik van de cursorische leergang spelling van “Staal”.

Schrijven

Leerlingen van groep 1 tot en met 8 leren op onze school schrijven met de nieuwste methode van “Pennenstreken”. In het begin gebeurt dit met schrijfpatronen (vanaf groep 1) en later wordt in de schrijfschriftjes het lopende (aan elkaar) schrift aangeleerd. De methode sluit aan bij de methode “Veilig Leren Lezen” voor groep 3. We bieden het vak ‘schrijven’ actief aan in groep 1 tot en met 8 omdat de ontwikkeling van het handschrift een belangrijke rol vervult bij de ontwikkeling van een identiteit. Bovendien blijkt dat mensen die schrijven hun kennis beter onthouden dan als ze het typen.

Rekenen en wiskunde

In de groepen 1-2 werken we met Sil Op School en Rekenplein om de beginnende rekenvaardigheden aan te leren. Groep 3 werkt met Pluspunt vanuit de werkboekjes. We werken in de groepen 4-8 met Snappet (digitaal) wat gebaseerd is op de nieuwste versie van “Instruct2. Dit is een zogenaamde realistische rekenmethode. Dit betekent, dat de methode uitgaat van het dagelijkse leven. Snappet houdt per leerling bij waar zij goed in zijn en wat nog extra geoefend moet worden. Hierdoor krijgt iedere leerling extra rekenaanbod op zijn of haar niveau. De rekenstof is ingedeeld in blokken van gemiddeld drie weken. Een blok wordt afgesloten met een toets om te zien of de leerstof goed begrepen is. Daarnaast wordt tweemaal per jaar een toets van het IEP-leerlingvolgsysteem afgenomen om te zien hoe de vorderingen zich verhouden tot het aanbod dat geboden is in het betreffende leerjaar.

Wereldoriëntatie

In de groepen 1 tot en met 8 worden de wereld oriënterende vakken niet afzonderlijk gegeven, maar rond thema’s die voor de leerlingen interessant zijn. We geloven dat wereldoriëntatie betekenis heeft voor leerlingen en zij door wereldoriëntatie vanzelf hun motivatie laten zien omdat ze altijd interesse hebben in de wereld om hen heen. We geven wereldoriëntatie in samenhang en met veel ruimte voor eigen onderzoek. Hiervoor gebruiken we voor groep 1 en 2 de methode Sil op School. Voor groep 3 t/m 8 de methode Blink-Wereld. Jaarlijks werken we aan 5 of 6 thema’s, die groep overstijgend zijn en waar groep 3 – 8 gelijktijdig in dezelfde periode aandacht aan besteden. In de lessen van wereldoriëntatie zijn ook technieklessen verwerkt en maken we de koppeling met kunst en cultuur. We integreren Blink-Wereld met Blink-Lezen om zinvol en betekenisvolle teksten te kunnen lezen. Elk project of thema wordt aangevuld met een gastles of een excursie. We eindigen elk project met een viering waarbij de leerlingen aan de ouders laten zien wat ze hebben geleerd door een expressieve uiting.

Verkeer

We bieden van Veilig Verkeer Nederland een verkeersmethode aan in de vorm van digitale lessen voor groep 1 t/m 8. Als onderdeel van de verkeerslessen wordt in groep 7 een schriftelijk en praktisch verkeersexamen afgenomen. Het schriftelijk examen vindt op school plaats en gebeurt onder het toeziend oog van Veilig Verkeer Nederland. Ook organiseren zij het praktisch examen dat plaats vindt in mei. Dit examen moeten de leerlingen per fiets afleggen in Strijen.  

Engels

Voor Engels wordt in groep 5 t/m 8 de nieuwe methode “Join In” gebruikt, een methode dat thema’s behandelt en waarbij veel gebruik wordt gemaakt van in het Engels ingesproken teksten (native speakers), het digibord, een werkboek en het onderling oefenen van gesprekken in het Engels.  

Tekenen en handvaardigheid

Iedere week krijgen alle groepen een les handvaardigheid en/of tekenen. Hierbij maken de leerlingen in hun schoolloopbaan kennis met verschillende technieken en materiaal. Qua opdrachten sluiten we aan bij de thema’s van Sil op School en Blink-Wereld.

Muziek, kunst en cultuur

Met muziek maken de groepen kennis met verschillende soorten muziek en muziekinstrumenten. Elke week krijgen de leerlingen muziekles van een vakleerkracht van de Muziekschool. De leerkrachten maken daarnaast gebruik van de methode 123Zing. Onze school neemt deel aan het “Kunstmenu”. Dat betekent dat alle groepen jaarlijks een activiteit aangeboden krijgen op het gebied van kunstzinnige vorming (schilderen, toneelspelen, film, enz.). Deze activiteiten worden uitgevoerd door deskundigen op de diverse gebieden. Ook maken we gebruik van het aanbod van Cultuureducatie Hoeksche Waard.  De culturele activiteiten sluiten zoveel mogelijk aan bij de thema’s van Blink-Wereld.

Burgerschapsvorming en sociaal emotionele vorming

Onze school draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen tot democratische burgers die zich staande kunnen houden in, en een actieve bijdrage willen leveren aan onze pluriforme samenleving. Wij werken en handelen vanuit de essenties van het Daltononderwijs die een goede basis vormen voor burgerschapsonderwijs. We geven Burgerschap in samenhang vanuit verschillende methodes zoals De Vreedzame School, Sil op School, Blink-Wereld en Blink-Lezen, de routekaart Digitalisering en door eigen activiteiten die wij zinvol en aanvullend vinden en waardoor we werken aan de zeven doelen. We meten de ontwikkeling door in groep 8 de WMK-PO vragenlijst af te nemen. En leerlingen van groep 1-7 volgen hun eigen ontwikkeling door creatieve uitingen toe te voegen aan hun portfolio.

Digitale geletterdheid

De digitale geletterdheid hebben we in een routekaart voor groep 1 tot en met 8 uitgewerkt. In elk leerjaar komen aspecten van de digitale geletterdheid aan bod. In de bovenbouwgroepen 6-7-8 doen we mee aan de week van de mediawijsheid en maken we leerlingen bewust van de mogelijkheden en de gevaren van Social Media. Digitale geletterdheid wordt zoveel mogelijk integraal binnen de projecten aangeboden.

Dankzij het gebruik van digitale leermiddelen zijn onze mogelijkheden om in de leerstof te differentiëren sterk toegenomen. Onze school gebruikt van groep 3 tot en met 8 Chromebooks. De Chromebooks kunnen worden ingezet in de groepen bij lezen, rekenen. Engels, verkeer, wereldoriëntatie, spelling.  Ook kunnen leerlingen werkstukken of presentaties maken op de Chromebooks. De leerlingen van groep 1-2 kunnen werken met een Ipad.

De leerkrachten sturen het gebruik van de devices en houden in de gaten dat er ook voldoende afwisseling is zodat de tijd op de Chromebook en de Ipad niet te langdurig is.

Bewegingsonderwijs

De groepen 3 t/m 8 hebben 2x per week bewegingsonderwijs. Eens per week maken de groepen 3 t/m 8 gebruik van de sporthal Laco in Strijen. Zij worden met de bus gebracht en gehaald. Op vrijdagmorgen hebben alle groepen 1 t/m 8 een les bewegingsonderwijs in het Verenigingsgebouw. Alle lessen op maandag en vrijdag worden gegeven door een vakleerkracht bewegingsonderwijs van Regiekr8. Groep 1 en 2 hebben op minimaal 2 dagen per week kleutergym op het plein of in of om het gebouw.
De leerlingen dragen verder een sportbroek me een t-shirt of een gympak. Ook als we op het sportveld gymmen is sportkleding verplicht.

Het jonge kind van ODBS Het Talent 

We hebben een ontwikkelingsgerichte visie op het jonge kind. We gaan uit van het spelende kind en betekenisvolle situaties voor leerlingen in groep 1-2.    

De doelen waaraan gewerkt wordt in groep 1-2 zijn volgens de leerlijnen van de SLO de doelen van groep 1-2 op het gebied van taal, rekenen, taal, grove en fijne motoriek, sociaal-emotioneel, wereldoriëntatie, verkeer, kunstzinnige vorming, digitale geletterdheid en burgerschap.  De doelen worden (zo veel als mogelijk) in samenhang en betekenisvol aangeboden door middel van 6 thema’s per jaar.  De methodes die gebruikt worden zijn:  

  • Sil Op School
  • De Vreedzame School 
  • Routekaarten digitale geletterdheid 
  • Veilig Verkeer Nederland 
  • Rekenplein
  • 123 Zing   
  • Fonemisch bewustzijn

Alle inhouden dragen bij aan het behalen van de gestelde doelen.

De keuze voor ’type inhoud’ (kennis, houding en/of vaardigheden) is een overwogen keuze en wordt uitgebalanceerd verwerkt in een themaplan per periode voor het hele schooljaar.   De speel- en werkactiviteiten worden aangeboden door middel van vrije keuze, gerichte opdrachten, kringsituaties, samenwerkingsopdrachten, gastlessen en excursies.

Het spelen wordt gestimuleerd als betekenisvolle activiteit. Er worden verschillende vormen van spel aangeboden.  Fantasie en oplossingsgerichtheid worden gestimuleerd. Fantasie wordt niet voorgeschreven, maar geactiveerd. De hoeken stimuleren spel door hun inrichting en/of spelopdrachten.   

Ook coöperatieve werkvormen worden gebruikt om het leren en denken te activeren. 

Het onderwijs is doelgericht. Het EDI-model wordt gehanteerd en de strategieën voor denken en leren worden gehanteerd door al spelend aan te sluiten bij de zone van de naaste ontwikkeling. 

De kleuterleerkrachten bieden het onderwijs betekenisvol aan, spelen mee en spelen voor, bieden onderwijs op niveau aan en stemmen af op ondersteuningsbehoeften zodat het speel/leerproces goed worden begeleid. Hun rollen wisselen per activiteit en moment beredeneerd tussen instructeur, inhoudsdeskundige, coach, begeleider, gever van feedback, gastheer/verzorger, pedagoog, didacticus, ontwerper/ontwikkelaar eigen onderwijs.

De opdrachten worden steeds minder vrij, passend bij de leeftijd en het niveau. Leerlingen van groep 2 gaan ook vaker werken op werkbladen, op het platte vlak. De opdrachten zijn gedifferentieerd in de instructies en de verwerking. Leerlingen worden gestimuleerd om in alle hoeken en met alle materialen te werken. Eenzijdigheid wordt voorkomen. De leerlingen spelen en werken met verschillende materialen passend bij het thema. Dit zijn zoveel mogelijk materialen uit de echte wereld, boeken, tastbare materialen die de zintuigen stimuleren, ontwikkelingsmaterialen, constructiematerialen, materialen die de fijne en grove motoriek stimuleren.   

De leerlingen in groep 1 en 2 zitten samen in een groep. Afhankelijk van de observaties wordt het onderwijs en de ondersteuning aangeboden. Niet de leeftijd is doorslaggevend voor het aanbod. De zone van de naaste ontwikkeling bepaalt het aanbod.  Waar mogelijk worden ook tutoractiviteiten aangeboden met leerlingen uit hogere leerjaren. De leerlingen die eraan toe zijn, werken met een weektaak waarop activiteiten staan die passen bij de doelen van de periode worden aangeboden.

De speel/leeromgeving en het klaslokaal zijn ordelijk, schoon en netjes. De omgeving is uitdagend en prikkelend om tot leren te komen. Ook verandert de leeromgeving passend bij de thema’s die in de klas spelen per periode. De kasten zijn overzichtelijk ingericht. De leerlingen kunnen de materialen zelf vinden en pakken. Ook leren leerlingen opruimen en samen verantwoordelijk te zijn voor hun omgeving. De activiteiten en de leerrijke omgeving nodigen uit tot onderzoek en experiment. De hoeken wisselen regelmatig van inhoud en spelvormen.  

De dag wordt ingedeeld volgens een rooster waarin afwisseling tussen ontspanning en inspanning wordt ervaren. Ook de afwisseling tussen binnen en buiten, stil zitten en bewegen, samenwerken en alleen werken, zelf spelen of samenspelen wordt afwisselend en in balans aangeboden. 

De structuren in de groep zijn helder en overzichtelijk voor jonge leerlingen en worden visueel ondersteund. De dag wordt ingedeeld volgens een dagritme en gevisualiseerd.  De inloop in de ochtend duurt een kwartier en tijdens de inloop worden zinvolle, beredeneerde en geplande activiteiten zonder druk of verplichting aangeboden zodat de leerlingen kunnen acclimatiseren.

De leerlingen worden dagelijks geobserveerd en deze observaties worden genoteerd en vormen de aanleiding om het aanbod of de ondersteuning aan te passen. Er vinden toetsen plaats in groep 2 van het programma BOUW vanwege de beginnende geletterdheid en het lezen. Ook werken de leerlingen van groep 2 aan de start met de methode Veilig Leren Lezen van groep 3. Kleuters worden zo min mogelijk getoetst.  De leerkrachten houden zicht op ontwikkeling door het aanbod doelgericht en betekenisvol aan te bieden, te observeren, te differentiëren en adaptief te werken. Vanuit de observaties worden doelen gesteld of aangepast die een periode bestrijken en genoteerd worden in de blokplannen. Het dagelijkse handelen wordt genoteerd in de dagplanning en doelen worden afgevinkt in de jaarplanningen waardoor zicht op ontwikkeling voortdurend aan de orde is.  

Methode overzicht

Voor de meeste vak- en vormingsgebieden gebruiken wij moderne, hedendaagse methodes die voldoen aan de kerndoelen.

Groep 1-2 
Rekenen, taal, motoriek en sociaal-emotionele vorming: Sil op School 
Rekenen: Rekenplein  
Taal en lezen: Fonemisch Bewustzijn 
  
Groep 3 
Lezen: Veilig Leren Lezen
 
Groep 4 tot en met 8 
Staal Spelling: Spelling
Staal Taal: Taal
Instruct2 via Snappet: Rekenen
Blink Wereld: Wereld oriëntatie
Blink Lezen: Technisch- en begrijpend lezen

Groep 5-6-7-8 
Join-In: Engels
  
Groep 1 tot en met 8 
Vreedzame School: Burgerschap en Sociaal emotioneel
Veilig Verkeer Nederland: Verkeer
123Zing: Muziek
Pennenstreken: Schrijven